Publicerat i Cycle och taggat recension
Kona Private Jake

Cykla på landsväg, cykla offroad. Cykla på asfalt. Cykla på grus. Cykla på lera. Du bestämmer. Jag har nu cyklat 5 000 km på min Kona Private Jake och jag tyckte det var dags att lämna lite feedback om denna värsting.

Jag delade med mig av mitt första intryck efter 1 000 km på Private Jake i inlägget  "Kona Private Jake - Första 100 km". Efter ytterligare 4000 km har jag lyckats finjustera och anpassa cykeln så att den är ännu mer mångsidig och fantastisk. 

 

Vad är nytt?

Okej, så vad är det som har förändrats? Vad har bytts ut, flyttats om och modifierats? Inget drastiskt egentligen men jag har gjort lite småjusteringar och fix här och där... 

 

Däcken

Efter 1 000 km började de slanglösa WTB Cross Boss-däcken som cykeln levererades med bli rätt slitna. Jag har bytt ut dem mot ett par Schwalbe X-One för terrängåkning samt en uppsättning Schwalbe G-One för mer generell pendling samt cykling på grusväg.

Både X-One och G-One är slanglösa versioner och har visat sig vara schyssta uppgraderingar. X-one biter sig fast i snäva kurvor med bättre självförtroende än WTB-däcken någonsin gjorde. G-One är förvånansvärt snabba på hårt packade underlag och asfalt men gör dig heller inte besviken offroad. Båda uppsättningarna sitter riktigt bra på Novatec Thirty 30-hjulen som Private Jake levererades med. Jag hade inga som helst problem med att få till den slanglösa uppsättningen. 

schwalbe g-one tyres

 

Växlingen

Den kanske största och mest märkbara förändringen jag genomfört när det gäller prestandan är att jag uppgraderat växlingen. Numera har jag en SRAM Rival-bakväxel med längre växelöra samt en större SRAM PG-1130-kassett med 11-42t.

Det lägre växelspannet på kassetten har inneburit att jag kunna cykla i mer teknisk terräng, men det har också varit välkommet på måndagmorgnarnas jobbpendling när benen är möra efter helgens bravader. Den största anledningen till att jag uppgraderat växlingen är dock att jag tänkt använda cykeln till en cykelsemester över Pyrenéerna så de där växlarna kan komma att behövas i de branta backarna. 

 

 

Vad har förblivit oförändrat?

Okej, vad har jag INTE ändrat på? Vilka komponenter har stått sig bra med tiden?

Ja i princip är det allt det jag inte tagit upp här ovan. Styrdelarna, hjulen, ramen, sadeln, bromsarna, styrlindan och t.o.m bromsbeläggen är exakt samma som när jag fick cykeln. Med tanke på cykelns pris är det en imponerande bedrift. Vanligtvis brukar jag åtminstone byta sadel och styrlinda för extra komfort – särskilt när jag planerar en 1 900 km lång bikepacking-tur med cykeln!

Det mesta hos Kona Private Jake har alltså fortsatt briljera. Jag har utsatt cykeln för en hel del under dessa 5 000 kilometer och den visar inga tecken på att ge upp. 

kona private jake cyclocross bike

 

Sammanfattning

Kona Private Jake fortsätter att imponera. Jag har bestämt mig för att använda den under mitt Coasts and Cols-äventyr, vilket bara det är ett bevis för hur bekväm och kapabel den är.

Jag har ändrat några saker, men det mesta har förblivit detsamma, så det visar hur bra specifikationen på den här cykeln faktiskt är. Jag har kört min Private Jake genom allt möjligt och litar på att den klarar det mesta.

Kona Private Jake är helt enkelt ett fantastisk monster till cykel.

kona private jake

Om författaren

Miss Lingua
Publicerat den: 17 mar 2017