Publicerat i Triathlon och taggat speedo-fit, speedo, simning

"Varför är jag inte snabbare?"

Den frågan ställde jag mig själv under en stor del av 2016. Jag kände mig inte stark på cykeln och hade inte kraft nog att leverera bra tävlingsresultat. Innerst inne visste jag att anledningen till det var att jag inte hade någon plan för min träningen under vintern det året.

Lite oinspirerade och halvdana träningspass 2-3 gånger i veckan, några gympass här och där och eventuellt att jag fick in någon löprunda också. Men man kan väl säga att jag inte direkt kunde se några framsteg under tiden...

 

Jag satt och läste igenom våra bloggar i juli förra året och såg då den som handlar om Speedo Fit-träningsplanen. Den togs fram av Ritchey Porte (som senare den dagen slog Chris Froome i en bergsetapp i TdF) och lovade fina cykelresultat samt många andra hälsosamma fördelar.

Det blev till en personlig utmaning för mig själv. Att bli mer vältränad, starkare och mer bekväm på cykeln samtdigt som jag fick ge mig på en helt ny sport.

 

"Fast jag är ju ingen simmare, jag är cyklist…"

En sak jag oroade mig för var att jag inte hade någon erfarenhet av att simma. Visst, jag kunde simma från ena sidan till den andra i en simbassäng men orka igenom ett helt pass? Inte en chans.

5 veckor in i programmet önskade jag att jag hade börjat med detta för länge sedan... 

Snabb förbättring

I början var det svårt. Jag hade riktigt ont efter de första simpassen och jag visste att jag drog blickarna till mig i bassängen. Inte för att jag var bra utan för att jag var i dålig form och hade noll uthållighet. Det var helt enkelt rätt pinsamt.

Alla jag pratade med sa att det vitkigaste var att bara fortsätta nöta och att jag ändå gjorde snabba framsteg. Vad är anledningen bakom det då? Jo, man återhämtar sig så snabbt från simträning att jag kunde köra 3 pass i veckan: ett långt pass för uthållighet, ett med fokus på styrka och ett med fokus på teknik.

Jag har hittat mina pass via den fantastiska hemsidan Swim Coach by Speedo. Där kan du välja vilka pass du ska köra beroende på din sport, förmåga och hur mycket tid du har till förfogande. 

 

Extra inspiration från utrustningen

Jämfört med ett cykelkit är utrustningen du behöver för simning en relativt liten investering. Dock gör det stor skillnad när det gäller resultaten. 

Mitt simkit från Speedo

  • Speedo Fit Pinnacle Jammer – Ett par badbyxor med kompression som håller upp bålen och håller dig horisontell i vattnet. Tack vare dem har jag hållt mig strömlinjeformad och snabb.  

  • Speedo Fastskin3 Simmössa – Den här simmössan håller vad den lovar. Den är framtagen för snabba pass och sitter som en smäck på huvudet.

  • Speedo Fastskin3 Elite Simglasögon – Passformen runt ögonen är perfekt och de böjda glasen ger ett brett synfält. Det bästa sättet att beskriva dem är att de är som ett par Oakley Radar-solglasögon, fast för simbassängen.

  • Simredskap – Det här var som en dold skattkista. Tack vare dem har jag kunnat fokusera på min simteknik och därmed kunnat göra träningspassen mer effektiva.

Sammanfattning

Jag är väldigt imponerad över hur mycket finesser det finns i så pass ”enkla” och små prylar, men hittills har de visat sig göra stor skillnad.

Håll ögonen öppna efter mer uppdateringar om mina framsteg i bassängen och lite recensioner av mitt kit från Speedo Fit!