Publicerat i Cycle och taggat Intervju, i-kulisserna
Behind the brand: Endurance Conspiracy

Endurance Conspiracy ägs och drivs av idrottare och är ett från Boulder i Colorado, USA. Företaget har inspirerats av och utvecklats kring friluftsliv och uthållighetssporter. Endurance Conspiracy har konstverk från en enda man som drivkraft – Tony DeBoom. Varumärket har ett växande team bakom sig men den ligger helt och hållet på Tony.

Företagets grundare: Tony DeBoom

Tony är en före detta professionell triathlet och självlärd konstnär. Som nyutexaminerad från West Point Academy tränade Tony med den amerikanska insatsstyrkan och efter att ha avslutat sin militärtjänst gick han helt in i triathlonvärlden. Han var reserv i USA:s triathlonlag i OS i Sydney år 2000 och vann därefter Ironman Utah året därpå.

 Endurance Conspiracy

Endurance Conspiracys födelse

När Tony bestämde sig för att dra sig tillbaka från tävlandet gick han över till positionen som Directeur Sportif för det professionella Tri Dubai-triathlonlaget i två år. Där ansvarade han för att samordna och leda elitidrottare. Efter detta startade han upp sitt eget coachingföretag vid namn DeBoom Sports Mecca med sin bror Tim (som vunnit VM i Ironman två gånger). Åtta år senare blev Endurance Conspiracy till. Tony berättar: ”Jag bär alltid med mig ett anteckningsblock när jag är ute och reser för skrivande och allmänt klotter, helt och hållet för mitt eget nöjes skull. År 2007 hjälpte jag till med att anordna Red Bull House i Kona för VM i Ironman. Vi hade lite fester och evenemang under tävlingsveckan, där flera andra företag var inblandade, såsom Inside Tri och Patagonia. Alla villa ha från evenemanget och då bara blev det så att jag tog kontrollen över det projektet och det var där det hela började. Där och då föddes Endurance Conspiracy. Jag lärde mig att jag verkligen tycker om hela den kreativa processen och det fyllde ett tomrum som jag inte visste om existerade i mitt liv – jag hade hittat ett inspirerande utlopp.”

 Endurance Conspiracy

Tony vill att företaget ska representera en enklare tid för sporten: ”Det var väl något slags upplysningstillstånd i uthållighetssporternas tidigare år som saknas numera. Proffsen brukade ge sig av tidigt till tävlingarna och stanna kvar länge – de tog till sig av erfarenheterna och skaffade nya vänner, testade ny mat och njöt av vad spelplatsen erbjöd, inklusive nattlivet ... Nuförtiden verkar proffsen poppa in och ut från evenemangen så snabbt. Vår strävan är att återansluta till uthållighetssportens äventyrliga anda – anledningen till att vi engagerade oss från första början.”

Hälsa och motion – äventyr och lycka

Genom varumärket och sin konst vill Tony även vidarebefordra budskapet ”Hälsa och motion – äventyr och lycka”: ”Vår slogan säger allt: ’de vältränade ska ta över jorden’. De där perfekta ögonblicken som vi alla upplever när vi når krönet av en brant backe med cykeln, när vi skuttar över stigarna eller hoppar på den där vågen för en gratistur upp till stranden. Om du inte själv upplever de här ögonblicken har du ingen aning om det euforiska tillstånd vi uttrycker genom konsten. Jag antar att man skulle kunna påstå att det är det som är ’konspirationen’ i Endurance Conspiracy!”

Inspirationen till Tonys konst kommer från all slags populärkultur och formas sedan in i varumärkets grundtanke. Hans idéer härrör från musik- och filmvärlden, tv och resor – han har alltid ögonen öppna för nya intryck.

Utöver Endurance Conspiracy sysslar Tony med beställningsjobb för uppmärksammade varumärken och musiker. Bland hans verk finns uppdrag för Red Bull, Nuun, Zipp, Pearl Izumi, Rock-n-Roll Marathon Series, Netflix och Jack Johnson, för att bara nämna några.

 Endurance Conspiracy

Varumärket är hela tiden på väg framåt med nya designer, nya samarbeten och nya idéer. Det är inte bara – de har en personlig touch, en innebörd och ett budskap bakom sig. Vilket är anledningen till att vi är så glada över att lansera märket hos Wiggle.

Vidare och framåt ... Endurance Conspiracy