Publicerat i Cycle och taggat svenska-cykelstäder, Sverige

Om en stad är cykelvänlig eller inte kan bero på många olika faktorer. Backar är givetvis inte så önskvärt och kommunen som sådan har ett stort ansvar när det gäller infrastrukturen för att göra det möjligt för så många som möjligt att cykla. I Sverige finns det massor av trevliga städer som på många sätt utmärker sig i sitt cykelarbete eller kanske fortfarande behöver en liten skjuts på vägen. I denna bloggserie tar vi oss en närmare titt på dem, nämligen våra svenska cykelstäder. Först ut är Linköping... 

Cyklingen:

I Linköping gillar man att cykla. Med sitt läge mitt ute på Östgötaslätten så är staden inte särskilt backig och gatorna är för det mesta rymliga och väl anpassade för cyklar. Så mycket som en tredjedel av alla resor i Linköping sker med cykel och var femte cykelresa är längre än 6 kilometer. År 2002 blev staden dessutom utnämnd till Året Cykelstad. Som om inte det vore nog så har Linköping beskrivits av Montreal-tidningen La Presse som "cyklarnas drömstad" ("ville rêvée pour le vélo"), framför allt på grund av snöröjningen på cykelbanorna.

I år fick Linköping betyget 44, 5 av 60 möjliga i Cykelfrämjandets utvärdering (kommunvelometern) av hur bra de svenska kommunerna jobbar med sina cykelfrågor. Det är 2 poäng sämre än 2015, men över lag har poängen varit rätt så jämna de år staden deltagit i undersökningen (sedan 2012) och snittet för samtliga deltagande kommuner är 35 (45 för stora kommuner) så resultatet ska nog anses vara rätt bra ändå. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Du kan själv kolla igenom årets rapport här och se hur någon av dina andra favoritstäder klarat sig i konkurrensen.

Studenterna:

Den här gruppen får inte glömmas bort när man pratar om cykling i Linköping. Med ett av Sveriges största universitet i utkanten av staden så blir det onekligen många cykelresor för alla studenter som föredrar cykeln som transportmedel, inte bara för frihetens skull, utan även för att det håller nere kostnaderna. 2011-12 tog Linköpings kommun hjälp av 50 studenter i ett projekt som hette ”Vintercyklisten”. De utrustades alla med dubbdäck, lysen, hjälm och cykeldator för att kunna cykla säkert och mäta cykelsträckorna varje gång de gav sig ut. Man kan tycka att det är knasigt att välja just studenter eftersom de redan cyklar så mycket, men ”... forskning visar faktiskt att det är väldigt vanligt att man, efter att ha avslutat sina studier, blir så kallad ”vanebilist”. Vårt mål har varit att öka andelen cyklister som cyklar året om, och att förändrade resvanor ska bli bestående. Och ett ändrat beteende ger positiva bieffekter i form av förbättrad miljö och folkhälsa”, sa projektledaren Per Sjöström vid tiden för projektet. Det är bra att tänka långsiktigt!

Tråkigt nog är det en lite återkommande tradition att cyklar kommer på villovägar ner i Stångån efter blöta utekvällar, och det anordnas därför ”cykelfiske” med jämna mellanrum för att få upp det skrot som samlats på åns botten. År 2006 skedde en sådan upprensning där ett 60-tal dykarlag tävlade om vem som kunde få upp mest skrot. Hela 150 (!) cyklar återfanns i ån! Tänk på det om du är student och vill få tag i en billig hoj... 

Aktiviteter:

Linköping är bra på att anordna cykelaktiviteter. Senast under cykelns dag 28 maj hölls det festligheter i Trädgårdsföreningen där cykelfrämjandet, VTI, cykelbutiker och andra cykelaktörer deltog. Det bjöds även på BMX-show och cykelpolo för den nyfikne.

Cykeln är ett redskap som ger friheten att ta sig fram nästan var som helst till en billig penning. Bland utrikesfödda är antalet vuxna som inte kan cykla relativt stort och därför har Linköpings kommun satsat på att ta fram cykelkurser för vuxna för att öppna upp för studier, jobbsökande och ett större socialt umgänge.

Andra saker som hamnar under aktivitetskategorin är bland annat den cykelkarta som tagits fram och den nya cykelkampanjen som nyligen lanserades.

Om du bor i Linköping kan du komma att förevigas i kampanjen ”Jag väljer att cykla”, där fotografen David Einar fotograferar linköpingsbor som väljer att låta bilen stå och istället tar cykeln. Arbetet började i vintras och fortsätter under våren. Kommunen har även lovat att det ska utmynna i något extra spännande så det kan vara värt att hålla ögonen öppna.

Cykelsatsningar:

Linköpings kommun satsar 587 kr per invånare och år på infrastruktur och underhåll av cykelvägar. Det är mer än vad många andra kommuner i undersökningen satsar, vilket visar att Linköping prioriterar området relativt högt. Goda nyheter för alla linköpingsbor!

Andra goda nyheter är att man numera kan ta med sig cykeln ombord på Östgötatrafikens pendeltåg och därmed kan ta sig till och från Linköping smidigt och sedan fortsätta den sista biten till sin destination med pedalkraft. Notera dock att det tas ut en avgift ifall du vill ta med en traditionell cykel (motsvarande en ungdomsbiljett) och att det inte är tillåtet att ta med cykeln under rusningstrafiken mellan 06.00 – 09.00 på morgonen och 15.00 - 18.00 på kvällen. Om du vill komma ifrån avgiften och tidsramen så kan du införskaffa en ihopfällbar cykel som faktiskt räknas som bagage. Fiffigt va?

I januari 2016 blev det klart att man ska bygga en cykelväg från Linköping ut till samhället Linghem ca 1,5 mil utanför staden. Den kommer dock inte kunna börja byggas förrän omkring sommaren 2017, men planen låter utan tvekan lovande. Förhoppningsvis har man en fullt upplyst cykelbana klar till hösten 2017!

Genom att knyta samman stadskärnan med de utanförliggande samhällena blir staden ännu attraktivare för pendlare, vilket kan locka fler att bosätta sig i regionen. Sedan tidigare finns en väl underhållen cykelväg mellan Linköping och Ljungsbro (ca 1,5 mil utanför staden) som används flitigt.

För cykelturisten:

Läget mitt ute på den östgötska slätten gör att Linköping ligger bra till för både kortare cykelturer och lite längre cykelsemestrar. Linköpings kommun har tagit fram olika turförslag för dig som vill cykla inne i staden, med fokus på t.ex. stångåns natursköna stråk eller det kulturella utbudet. De har även tagit fram turförslag för samhällen och områden en bit utanför staden, för dig som vill bort från trafiken och bullret en smula. Man ska absolut inte glömma bort Göta Kanal heller, förmodligen en av Svergies trevligaste stråk för både gående och cyklister. I närbelägna Borensberg finns det gott om cykeluthyrning för dig som inte kan eller vill ta med din egna cykel. Med andra ord så finns det en hel del att hitta på ifall du bor i Linköping med omnejd, eller tänkt titta förbi nu i sommar.