Publicerat i Cycle och taggat Kona, recension
kona rove cyclocross bike touring

"Är det en racercykel eller MTB? Kanske en långfärdscykel? Eller en pendlarcykel? Faktiskt är den allt detta i ett och samma paket."

Det var så jag summerade Kona Rove ST när jag först testade den och recenserade den, och det utlåtandet står jag för fortfarande. Dock kände jag att jag ville ta den ett steg längre och verkligen visa hur kapabel Rove är på en rejäl långfärdstur!!

Efter att jag kom på idén att cykla uppför Mount Snowdon på en gravel bike kändes det lite fel att sätta sig i bilen och köra dit för att göra det. Jag hade redan tänkt på att använda min Kona Rove till en flerdagarstur, så de båda idéerna liksom smälte ihop till ett enda stort äventyr rätt naturligt.

Vi försökte hålla listan med utrustning rätt enkel, men samtidigt skulle vi inte köra i full fart mot Mount Snowdon, så några bekvämligheter letade sig in trots allt. Med all packning på cykeln vägde den totalt bara en liten bit över 30 kg.

cycle touring kit choices

 

Jag valde att köra den lätta touringmodellen med en uppsättning Altura Arc 40-sidoväskor och en pakethållarväska där bak. Därutöver en Altura Dryline-styrväska och ett par extra lätta väskor på framgaffeln. Jag vände dessutom styrstammen upp och ner och satte dit en extra distansbricka för att få en mer upprätt cykelposition. 

bicycle touring panniers bar bag rackpack

 

Dag 1

Första dagen var en rejäl en med 257 km cykling och en höjdskillnad på omkring 1500 meter. De flesta vägarna var asfalterade med bara några kilimeter grusväg när vi åkte genom Severnake Forest. Kona Rove visade sig vara lika pålitlig som alltid. Även med full packning räckte växlarna till gott och väl oavsett om jag körde på plan mark eller i uppförsbackar. Den aningen justerade cykelpositionen var perfekt och jag hoppade av cykeln i slutet av dagen med en positiv känsla inför de resterande 320 kilometrarna.  

bicycle touring kit

 

Dag 2

Dag två var aningen kortare med sina 122 km men med en höjdskillnad på 1700 m var det ändå en ansträngande dag. Återigen levererade cykeln. Det enda problemet jag hade var i nedförsbackarna, då jag inte kunde cykla så snabbt eftersom lasten gjorde cykeln lite ostadig. Men ärligt talat var jag fortfarande rätt imponerad eftersom Kona Rove egentligen inte är anpassad för längfärdscykling och jag trots det pushade den rätt hårt innan jag nådde någon typ av gräns. 

bicycle touring camping

 

Dag 3

Dag tre var utan tvekan den mest utmanande. Inte bara på grund av terrängen utan också för att vi hade problem med laddaren och batterierna som drivs av solenergi och därför kunde ladda varken våra telefoner eller cykeldatorn under tiden vi cyklade. Efter två stopp (tillräckligt långa för att ladda enheterna) slutade det med att vi cyklade långt fram på natten. När klockan närmade sig 23.00 cyklade vi off road i ösregn med lysena på lägsta inställningen för att spara batterierna. GPS:ens batteri var så lågt att vi inte kunde dra på bakgrundsljuset, så jag var tvungen att ha pannlampan på mig också för att se vart vi skulle.  Tack och lov behövde jag inte oroa mig för cykeln. Rove hanterade allt som kom i dess väg, och trots att förhållandena var rätt hemska skötte den sig riktigt fint. Detta är verkligen en fantastisk cykel som klarar det mesta!

 

Kolla in Kona Rove ST Racercykel (2017) hos Wiggle

 

bicycle touring mountains