Publicerat i Cycle och taggat SRAM, SRAM-Eagle, komponenter

More is less

Jag minns när min rakhyvel gick från två blad till en Mach3 – sedan gjorde någon annan en Quattro och nu finns det en fusion med fem olika rakblad. Oavsett hur länge du sysslat med cykling så kommer du att minnas när ett nytt växelsystem hamnar på kartan, med ytterligare en klinga.

I och med SRAM:s lansering av EAGLE i juni har vi nu sett det första 1x-gruppsetet som ger en jätteutväxling på 500 %! Det passar perfekt för den nya generationen cyklar med bredare däck, såsom 27,5+ – vi har mer grepp än någonsin tidigare och nu har vi även växlarna att utnyttja det med!

I det här fallet har vi en ”more is less”-situation. SRAM:s Eagle har minst antal drev för rikare utväxling än något annat som skådats i cykelvärlden. Visst, det finns 12 klingor i bak, men enkelheten i 1x-systemet med en kedjekrans i fram innebär att man inte behöver oroa sig över vilken växelkombination man har för tillfället – det är bara att klicka åt ett håll för att få en tyngre växel och åt det andra för en lättare. Det hela är enkelt. Som SRAM:s produktchef för drivlinor uttrycker det: ingen vill ha en framväxel, ingen vill ha en komplicerad cykel.

En 2x11-drivlina med 11-40 har en utväxling på 487 % – SRAM Eagle 10-50 tar det till 500 % men utan framväxel och drar ner antalet växlar från 22 till 12. Till dig som är orolig för hoppen mellan växlarna påpekar SRAM att lagcyklisten Nino Schurter vann världscupen med 1x år 2015 och har aldrig bett om tätare utväxling.

Eagle tar samma 11-delade XX1-teknologi men ger extra utväxling.

Schweinfurt, Tyskland

Vid Eagles lansering bjöds vi in till SRAM:s tekniska högkvarter i staden Schweinfurt i Tyskland. En anläggning med över 100 designingenjörer som arbetar för framtiden. Det här gänget såg inte ut som klassiska vetenskapsmän i labbrockar utan snarare som vanliga cyklister i jeans och Vans.

Det må vara 1x, men det är dubbelt så tufft

SRAM Eagle-systemet är det mest distinkta gruppset som någonsin skådats i cykelbranschen. Den enorma kassetten, med en stor klinga med 50 tänder, ställer bromsskivan på 160 mm i skuggan. Guldbeläggningen på de maskintillverkade detaljerna i krommolybdenstål gör att det ser ut som något ingen rappare med självrespekt skulle kunna leva utan.

Hemligheten vilar i kedjan

Kedjan är den viktigaste delen och hemligheten bakom Eagles funktion. Den kallas FLOWLINK och SRAM-folket verkar ganska stolta över den – de säger att ”det är den mest avancerade kedjan någon någonsin tillverkat för en cykel”.

Dess specialitet ligger i dess förmåga att böja sig så långt som över 12 klingor på kassetten. Magin här är den böjda profilen på de inre länkarna.

Om man har flera kedjekransar i fram krävs att de är räfflade för att kedjan ska kunna växla upp längs framklingorna med endast sidkraften från en framväxel. När växlingsbehovet eliminerats har SRAM:s ingenjörer kunnat fokusera på att göra den här kedjan så smidig som möjligt.

Det handlar om akustik

Kedjans största fördel är dess akustik – SRAM säger att det är världens tystaste kedja. Jag anser detta vara en riktigt bra grej av följande anledning: jag hatar högljudda cyklar och oavsett hur bra man förbereder dem för en lerig dag (som det ju finns så många utav) så börjar de alltid skrapa till slut. Den här kedjan, tillsammans med den unika hajtandsprofilen på klingorna, eliminerar, enligt SRAM, detta skrapandet som aldrig förr. Detta är något jag inte testat än, eftersom förhållandena i Tyskland var så torra, men om det är sant innebär det tystare drift och, kanske ännu viktigare, mindre slitage (skrap = slitage). Och en Eagle-kassett är riktigt dyr så det spelar stor roll om den håller längre.

Hur känns den att cykla med?

Vid lanseringen fick jag köra runt på produktchefen Chris Hiltons egen cykel (lyckost! – reds. anm.). Dagen före hade han varit ute och kört i förhållanden som var ”så leriga som det bara går” så vi snackar en riktigt välanvänd cykel.

Det första jag lade märke till var att jag inte lade märke till någonting. Vi har alla upplevt de där kedjeljuden och vibrationerna när kedjan böjs så långt den kan från ena sidan av kassetten till den motsatta kedjekransen. Med Eagle skedde varje växelbyte med samma uppmuntrande klick som nästa – från 42 till den stora 50-tandaren, ett hopp på 8 tänder, men det kändes likadant som vilket annat växelbyte som helst!

Det gick lika smidigt att trampa i alla växlar. Imponerande. 

Monsterväxeln

Jag snurrade vevarmarna bakåt i den 50-tandade klingan, vilket vanligtvis är en rörelse som medför lite vibration men det var ingenting som den överdimensionerade Eagle-bakväxeln klagade över.

Bakväxeln tar alla egenskaper från SRAM:s nuvarande 11-delade system: du har kopplingen som hindrar kedjan från att studsa runt, kombinerat med tänderna på den främre kedjekransen som innebär att kedjan inte tappas ens när det saknas kedjeförare. Den mest anmärkningsvärda extrafinessen på växelsystemet är den längre växelarmen och den överdimensionerade lägre rulltrissan. Dessa hjälper till att hantera den extra långa kedjan som krävs för en kassett med så bred utväxling.

En produkt för olika cykelstilar

SRAM har fastställt fyra typer av cykeldiscipliner och lagt upp ett förkortningssystem med 2 bokstäver – detta är så 2x som det kan bli för SRAM. XC = crosscountry, TR = stigcykling (trail), EN = enduro och slutligen GR = gravity (downhill och slopestyle).

Eagle finns i två alternativ:

  • XX1 för XC - XX1 har kolfiberreglage och en yttre växelarm i kolfiber och finns i guld eller helsvart.
  • XO1 för TR och EN - XO1 är helsvart eller svart med röda detaljer. Den har bytt titan mot rostfritt stål och blivit av med kolfibern. Den håller cykeln tillbaka med 30 gram extra vikt men har en prislapp på runt 2 300 kronor mindre än XX1.

Kassetten är samma för både XX1 och XO1 så förbered dig på att se TR- och EN-cyklister med blingbling i form av guldkomponenter. Båda systemen drivs även av ett SRAM XD Driver-frinav av standardtyp. Avståndet mellan klingorna är samma som vid 11-delat fast med den extra tolfte klingan (50t) som hänger över mitten eftersom det är så jäkla stort!

SRAM har hittat något med denna allround-kompatibilitet. År 2009 lanserade de den första performance 2x-drivlinan. 2012 kom XX1, det första hängivna 1x-systemet. Nu tillverkar SRAM åtta olika 1x-gruppset i flera olika kategorier och prisklasser. Eagle kommer att fälla ut sina teknologiska vingar över många cykelkategorier i framtiden. Detta är mer än 12 växlar – det är en teknologi som kommer att göra framtidens cyklar bättre.

Vad behöver jag för att köra Eagle?

Om du redan har ett 11-delat SRAM-system kommer ditt XD Driver-baknav att fungera ihop med Eagle. Utöver det kommer du att behöva (andas djupt):

  • SRAM Eagle Reglage
  • SRAM Eagle Kassett
  • SRAM Eagle Kedja
  • SRAM Eagle Bakväxel
  • SRAM Eagle Vevparti (Eagle kräver en särskild kedjekrans som passar för kedjan) 

Kolla in SRAM Eagle-utbudet – NU HOS WIGGLE

Om författaren

Steve Kitchin
Publicerat den: 31 mar 2016

Steve has been around in the mountain bike world since the early 90's. Downhill World Champ racer, previous manager of the Animal World Cup Team; Steve K knows his stuff when it comes to knobbly tyres!