Det har blivit dags för den tiden på året när kvällarna blir längre och vädret allt sämre... Det gäller då att investera i ett par schyssta cykellysen! De hjälper dig synas för dina medtrafikanter och gör också att du ser vägen framför dig så att du kan cykla ännu längre.
I vårt grupptest har vi valt ut några av säsongens bästa cykellysen som passar alltifrån pendlarcyklar till terrängsugna mountainbikes.
För Pendlaren:
Recenserade av Kerry Thackaberry
"Min jobbpendling går på gator med mycket trafik så synligheten är det allra viktigaste. Jag har testat framlyset Exposure Sirius Mk5 ihop med baklyset Exposure TraceR de senaste 2 veckorna och jag är riktigt imponerad!
Vid första anblicken så är lysena himla läckra; robusta men inte för stora och otympliga. Sirius (framlyset) har en knapp som är enkel att se och använda medan du cyklar och laddningsporten är övertäckt med ett gummiflik så att det inte kommer in vatten som kan förstöra. Även TraceR (baklyset) har en knapp och en laddningsport som täcks av en gummiflik. Båda lysena laddas via USB, vilket är jättesmidigt. Dock behövde jag faktiskt bara ladda dem en enda gång under de 2 veckorna! Fästena är böjda med tjocka O-ringar i gummi som håller dem på plats på styret och sadelstolpen. Dessa enkla fästen är en viktig detalj för mig – jag måste kunna sätta dit och ta bort mina lysen snabbt och enkelt med en hand utan en massa krångel.
Ljusstyrkan hos de här lysena är helt fantastisk! Sirius ger ifrån sig hela 550 lumen på högsta läget, och jag använde det endast på särskilt mörka vägar eftersom det var så starkt. Knappen baktill på lyset ger dig möjlighet att byta läge väldigt enkelt även när du har handskar på dig. Du kan välja att dimma ljuset i det fasta läget eller byta till blinkande läge. Personligen tycker jag att det blinkande läget fungerar bäst ifall man cyklar i trafiken. Bredvid knappen så sitter det en liten lampa som indikerar hur mycket batteri du har kvar. Först lyser den grönt, sedan orange och till sist rött när batteriet är på väg att ta slut. Baklyset TraceR går inte av för hackor det heller, utan ser verkligen till att du syns för dina medtrafikanter.
Jag har inget ont att säga om dessa lysen och ger dem därför betyget 10/10."
Kolla in Exposure Sirius Mk6 och Exposure TraceR hos Wiggle
För minimalisten:
Recenserade av Harry Staley
"NiteRider är bland de mindre kända tillverkarna på området men deras produkter är verkligen top notch! Dessa två lysen får du till ett förmånligt pris och ljusstyrkan och funktionaliteten är verkligen oslagbar i den prisklassen.
Framlyset NiteRider Lumina 750 Boost är verkligen enastående. Det kan lysa så starkt som du vill i en mängd olika ljuslägen och det har också den fantastiska boost-funktionen på 750 lumen. Givetvis så drar lyset mycket batteri på den starkaste inställningen, men för det mesta så räcker det med 600 lumen när du är ute på landsvägarna och då har du tillräckligt med batteri för ungeför 2 timmars cykling. Dessutom så laddas lyset väldigt snabbt igen. Du laddar det via en micro USB-sladd men laddningen går från 0-100 % på 3,5 timmar!
Fästet är det enda som jag kan klaga på en smula. Det sitter helt enkelt inte bra på racerstyren med en diameter på 31,8 mm. Utan distansbricka så glider lyset ner, vilket är oerhört frustrerande. Men om du får lyset att sitta bra så är det inte klumpigt eller i vägen utan ser riktigt bra ut.
Baklyset NiteRider Sabre 50 är strålande trots sin låga vikt på 28 g. Det har 3 ljusstyrkor med 3 blinkande lägen, varav det sista läget är det starkaste. Strobe-funktionen får ljuset att riktigt dansa framför ögonen och det pulserande läget är perfekt om du pendlar i stadstrafik. Just detta läge har jag märkt är bäst, eftersom medtrafikanterna upptäcker dig tidigare och ger dig mer utrymme när du cyklar.
Kolla in NiteRider Lumina 750 Boost och NiteRider Sabre 50 hos Wiggle
För oupplysta vägar och stigar:
Recenserade av Tim Wiggins
Eftersom jag pendlar både på mörka landsvägar, stigar och mitt i stan så behöver jag lysen med varierande egenskaper. De behöver vara tillräckligt starka för att lysa upp mörka landsvägar och skogsstigar men inte så pass starka att de bländar trafiken när jag kommer in i stan. De behöver också ha ett batteri som räcker längre än ett par turer fram och tillbaka (så jag slipper ladda lysena hela tiden) och så måste de synas ordentligt när jag kryssar genom trafiken på stadens gator.
Med det ovannämnda i åtanke så valde jag ett par lysen från Lezyne; det nya kompakta framlyset Lezyne Power Drive 1100XL, nya hjälmlyset Lezyne Macro Drive Duo, och det superba baklyset Lezyne Strip Drive Pro. Min tanke var att få ihop ett set med lysen som maximerar min synlighet för andra trafikanter, innehåller ett back-up-lyse ifall fram- eller baklyset slutar fungera, och som räcker långt, både när det gäller ljuskäglan och batteritiden.
Dessa lysen från Lezyne slår verkligen huvudet på spiken. Framlyset Power Drive 1100XL är oerhört kompakt för ett lyse med en ljusstyrka på över 1000 lumen (det har samma storlek som förra årets 600XL från Lezyne!). Jag är också riktigt förtjust i Overdrive-Low-funktionen som finns i de olika lägena. Den låter dig byta direkt mellan fullskalig ljuskägla och låg ljusstyrka, vilket har visat sig vara riktigt smidigt när man cyklar in på oupplysta vägar och behöver ändra ljusläge snabbt.
Hjälmlyset Macro Drive Duo är också en höjdare. Där får du både ett extra fram- och baklyse ifall något av de ursprungliga lysena bestämmer sig för att sluta fungera eller om du bara behöver lite extra ljus på någon sektion. Den slimmade och lätta designen är välgjord, lättanvänd och batteritiden har visat sig väldigt imponerande med lyset inställt på medelläge.
Slutligen har vi kommit till baklyset Strip Drive Pro. Det här är faktiskt det lyse som jag testade i förra årets test och jag har helt enkelt fortsatt använda det sedan dess. Varför ändra något som fungerar? Lyset har en hel drös med blinkande lägen, inklusive ”Daytime Bright” (som är galet starkt!) så det finns ingen risk att du inte ser vart du ska. Det är enkelt att ladda, kan fästats på aerodynamiska sadelstolpar och jag fullkomligt älskar minnesfunktionen som kommer ihåg vilket blinkande läge du använde sist du hade lyset igång. Skönt att slippa gå igenom alla lägen igen.
Alla de här 3 lysena från Lezyne är riktigt bra tillsammans. De bjuder på massa blinkande lägen och starka ljuskäglor. De är välgjorda, väl genomtänkta och kan utan tvekan följa med dig på långa turer utan att behöva laddas efter halva vägen.
För stadsmänniskan:
Recenserade av Chris Wright
Den här säsongen har jag testat lysena Micro Drive 450XL och Strip Drive tillsammans med hjälmlyset Femto Duo. Jag har använt dem på vägen till jobbet, till affären och cykelturer runt om i staden.
Framlyset Micro Drive 450XL är alldeles perfekt för korta pendlingsavstånd och cykelturer i stan. Det har en god uppsättning med blinkande och fasta ljuslägen samt ett overdrive-läge som ger ifrån sig hela 450 lumen. Om jag ska vara ärlig så tyckte jag det var lite knepigt att byta mellan de lägen jag ville använda och overdriven, men högsta konstanta läget på 300 lumen var ändå tillräcklgit ljust för att lysa upp gator och stigar där det inte fanns några gatlyktor. Fästremmen är lätt att använda och jag gillar att du slipper ha kvar ett fult fäste på styret när du inte använder lyset.
Baklyset Lezyne Strip Drive är inte så dumt det heller. Med 3 konstanta ljuslägen och inte mindre än 6 blinkande så kan du utan problem hitta ett läge som fungerar för dig. Minnesfunktionen kommer sedan ihåg vilket läge du använt, så att du alltid börjar på samma läge när du sätter på lyset igen. Den stretchiga fästremmen är även här lätt att använda och den är så pass töjbar att den kan fästas runt sadelstolpar av praktiskt taget vilken storlek som helst.
Hjälmlyset Femto Duo är min favorit av de tre jag testat denna gång. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i att använda hjälmlysen ute på vägarna eftersom jag är rädd att blända mina medtrafikanter, men Femto Duo fungerar mer som ett säkerhetslyse och är inte superstarkt. Med 15 lumen där fram och 7 där bak så är det precis lagom för att du ska synas utan att irritera bilister eller andra cyklister.
Överlag så är jag riktigt nöjd med lysena jag testat. Kvaliteten är fantastisk och jag har aldirg oroat mig för att de ska gå sönder när jag slängt ner dem i ryggsäcken. Jag älskar också den sladdlösa laddningen eftersom det innebär att jag kan ladda lysena i princip varsomhelst – perfekt för alla oss som pendlar!
För den seriösa landsvägscyklisten:
Recenserat av Neil Towns
Det här är utan tvekan ett toppenlyse för landsvägscykling!
Det har all briljant design och kvalitet du förväntar dig från Exposure samt några extra finesser som särskiljer det frpn konkurrenterna.
Eftersom lyset är specifikt framtaget för landsvägscykling så har de tänkt på allt som en landsvägscyklist behöver. Det har en bred och rejäl ljuskägla som lyser upp vägen framför dig tillräckligt långt för att du ska känna dig bekväm med att cykla fort, men det är minst lika fiffigt för dina medtrafikanter. Lyset ser till att en stor del av vägen syns och själva ljuskäglan är riktad mer nedåt för att förhindra att bilister och andra trafikanter bländas. Det är en väldigt smart design som ger mer säkerhet och gladare medtrafikanter på samma gång!
Batteritiden på det högsta läget är imponerande 3 timmar. Om du tänkt vara ute längre så är medelläget fortfarande starkt och bra, och då räcker batteriet i hela 10 timmar! På det lägsta läget (om du cyklar mer i skymningsljus) så har du batteri i fantastiska 24 timmar! Givetvis kan du välja mellan fasta och blinkande lägen för att få ut så mycket som möjligt av lyset när du är ute. Lyset sätts enkelt på via en användarvänlig knapp som också låter dig byta mellan de olika lägena. Dessutom finns det en tydlig display som visar hur mycket batteri du har kvar i det nuvarande ljusläget. Laddningen sker via USB-sladd och det tar ungefär en timme att ladda batteriet fullt.
Det här lyset levereras med ett fäste med en rejäl insexbult som håller lyset på plats säkert och bra. Lyset skramlar inte omkring och du kan välja att fästa det både ovanpå eller under styret.
Strada 1200 är en av höjdarna i utbudet så det är inte det billigaste, men det kan mycket väl vara det säkraste och mest pålitliga lyset du kan få tag på.
Kolla in Exposure Strada 1200 hos Wiggle
För dig som cyklar överallt:
Recenserade av Rob Jarman
Jag har använt lysena Cateye Volt 400XC och Rapid Mini för min jobbpendling nu i höst. Vägen till jobbet består av en blandning av oupplysta gator och några gator med gatubelysning.
Jag har länge varit ett fan av Cateyes lysen och ägt Volt 1200 för mörka kvällsturer och en mängd många andra innan dess under de senaste 20 åren. Cateye är ett väletablerat varumärke som verkligen vet vad de gör!
Med framlyset Volt 400XC och baklyset Rapid Mini så har de skapat ännu ett pålitligt belysningspaket. Knapparna är väldigt enkla att komma åt och trycka på även när du bär handskar, och de är riktigt rejäla dessutom. En nackdel är att lysena inte är så vackra kanske, men låt inte det skrämma dig.
Ljuskäglan hos Volt 400XC känns större och biffigare än de 400 lumen det faktiskt ger ifrån sig. Den har en utmärkt profil för att lysa upp vägen och är tillräckligt bred för att lysa upp även åt sidorna. Där får du även hjälp av ett par små sidofönster som ger extra ljus. USB-porten i sin tur är både robust och lättåtkomlig så att du kan ladda batteriet utan problem när det börjar ta slut. Om jag skulle anmärka på något så skulle det i så fall vara silikonremmen som fäster lyset. Väl på cykeln så sitter den säkert och ser bra ut, men själva fätsklämman är lite krånglig att få dit och man behöver töja ut silikonremmen ordentligt. Det kan vara svårt att få till det bra på ett vanligt racerstyre, särskilt om du bär handskar, så om du behöver sätta dit och ta bort lyset flera gånger om dagen så kan du lätt bli frustrerad. Men batteritiden var i alla fall bra. Nästan 8 timmar i fast läge, men jag har faktiskt mest använd det blinkande läget. Och kan ni tänka er, jag har inte behövt ladda lyset en enda gång på en hel månad!
Baklyset är verkligen litet och behändigt. Det finns egentligen inget ont jag kan säga om det. Rapid Mini är mini minnsan. Väldigt litet och med en låg vikt. Jag har använt lyset på det blinkande läget och det har räckt gott och väl för att folk ska lägga märke till mig i trafiken. Jag är väldigt nöjd med lyset och det har inte heller behövts ladda den här månaden trots att jag använt det en hel del.